Wegenbelasting voor elektrische auto's in 2026 en andere veranderingen

Met het einde van het jaar in zicht komen de jaarlijkse belastingwijzigingen er weer aan. In dit artikel leggen we uit wat er per 1 januari 2026 gaat veranderen in de belastingen en welke invloed de wegenbelasting heeft op de dagwaarde van je auto. 

Wijzigingen in de motorrijtuigenbelasting

De motorrijtuigenbelasting (MRB), ook wel wegenbelasting genoemd, bestaat uit twee delen. Het eerste deel wordt bepaald door de landelijke overheid, dit is het rijkstarief. Het tweede deel wordt bepaald door de provincies met een percentage van het rijkstarief. Dit worden “opcenten” genoemd. Er zit best wat verschil tussen de opcenten van de verschillende provincies, en dat betekent in de praktijk dat het afhankelijk is van je woonplaats wat je aan wegenbelasting betaalt. Andere factoren die de hoogte van de motorrijtuigenbelasting bepalen zijn het type voertuig, het type motor (brandstof, emissievrij), het type brandstof (benzine, diesel, LPG) en het gewicht van het voertuig. 

Inflatiecorrectie op het rijkstarief

Het rijkstarief wordt in 2026 aangepast met een inflatiecorrectie van 1,2%. Vanaf 1 januari kun je in het hulpmiddel ‘motorrijtuigenbelasting berekenen’ op de website van de belastingdienst zien welk bedrag jij in 2026 moet betalen. 

Percentages opcenten van de provincies

De percentages opcenten die door de provincies gehanteerd worden in 2026 zijn inmiddels ook bekend. In onderstaande tabel kun je zien wat het tarief per provincie is in 2026. Ter vergelijking is ook het tarief van 2025 in de tabel opgenomen. 

 

2026

2025

Verschil

Drenthe

92,0%

92,0%

Blijft gelijk

Flevoland

84,7%

83,9%

Wordt verhoogd

Friesland

92,1%

92,1%

Blijft gelijk

Gelderland

98,3%

101,2%

Wordt verlaagd

Groningen

95,7%

95,7%

Blijft gelijk

Limburg

88,5%

85,8%

Wordt verhoogd

Noord-Brabant

97,0%

84,9%

Wordt verhoogd

Noord-Holland

82,1%

77,4%

Wordt verhoogd

Overijssel

82,2%

82,2%

Blijft gelijk

Zeeland

84,4%

84,4%

Blijft gelijk

Zuid-Holland

104,4%

101,5%

Wordt verhoogd

 Let op: ook als in jouw provincie de opcenten gelijk blijven of zelfs worden verlaagd zoals in Gelderland, stijgt de totale wegenbelasting wel. In de eerste plaats door de inflatiecorrectie van het rijkstarief zelf. In de tweede plaats doordat het percentage opcenten op het rijkstarief door het hogere tarief ook op een hoger bedrag uitkomt. 

Wijzigingen in de kortingen op de motorrijtuigenbelasting

Voor een aantal soorten voertuigen bestaan er kortingen op de MRB. Dit geldt voor elektrische auto’s (EV’s) en auto’s die op waterstof rijden, plug-in hybrides (PHEV’s) en campers. Ook hierin gaat het een en ander veranderen per 2026. 

Voor emissievrije voertuigen wordt de korting verlaagd

De belastingkorting op elektrische auto’s wordt de komende jaren afgebouwd. Momenteel geldt nog een kortingstarief van 75% voor EV’s op de wegenbelasting. Vanaf 2026 geldt nog een korting van 30%. Een flink verschil dus. Wel een kleine bonus, want oorspronkelijk was de overheid van plan per 2026 een korting van 25% te hanteren. Dit is voor de komende drie jaar nog aangepast naar 30%. In 2029 gaat het dan alsnog naar 25% en vanaf 2030 wordt de korting voor elektrische auto’s afgeschaft. 

De belastingkorting voor plug-in hybrides wordt afgeschaft

Waar in 2025 voor PHEV’s nog een korting gold van 25% gaat dit in 2026 naar 0%. Geen korting meer voor hybride auto’s dus. Vanaf 1 januari betalen eigenaren van plug-in hybrides de reguliere motorrijtuigenbelasting. 

Voor campers wordt de wegenbelasting verdubbeld

Ook voor campers geldt een kortingstarief op de MRB. In 2025 was dit nog 75% waardoor campereigenaren maar 25% belasting betalen. Per 2026 wordt dit verdubbeld en geldt er nog een kortingstarief van 50%. Op het moment dat het voertuig geschorst is geldt dat natuurlijk niet en ben je geen belasting verschuldigd. 

Korting op accijns op brandstof blijft gehandhaafd

Wat in 2026 niet duurder wordt is de brandstofaccijns. De overheid heeft de huidige korting op accijns op diesel, benzine en LPG verlengd tot en met 31 december 2026.

De aanschafbelasting voor auto’s op brandstof wordt verhoogd 

De aanschafbelasting, ook wel Belasting voor Personenauto´s en Motorrijtuigen (BPM), blijft in 2026 voor emissievrije voertuigen zoals elektrische auto’s op het minimum bedrag van €667. Dit geldt ook voor bijzondere emissievrije voertuigen zoals campers. Voor auto’s die op brandstof rijden verandert er wel wat en wordt de BPM verhoogd. 

Voor de BPM geldt: hoe lager de CO²-uitstoot, hoe lager de belasting. Dit principe blijft bestaan, de grenzen verschuiven echter wel. Deze worden verlaagd met 1,55%, waardoor een auto sneller in een hogere ‘CO²-schijfgrens’ valt en er daardoor een hoger belastingtarief van toepassing is. Daarnaast gaat het belastingtarief omhoog met 1,57%. Tot slot wordt ook de toeslag voor dieselauto’s en plug-in hybride auto’s verhoogd met 1,57%. In 2027 en 2028 worden deze wijzigingen nog weer verder doorgevoerd. Dit maakt dat de aanschafbelasting voor auto’s die op brandstof rijden de komende jaren steeds hoger wordt. 

De invloed van belastingen op de dagwaarde van een auto 

De motorrijtuigenbelasting heeft indirect invloed op de dagwaarde van een auto. Belastingen zijn onderdeel van de vaste lasten die bij een voertuig horen. Hoe hoger de wegenbelasting, hoe duurder het gebruik is. Als het gaat om de totale kostenoverweging bij het kopen van een auto, is dit dus iets om mee te nemen. Dat heeft weer invloed op de vraag. Een auto met een lagere MRB zal daardoor over het algemeen sneller verkocht worden dan een vergelijkbare auto met een hoger tarief voor de wegenbelasting. 

Het feit dat de belastingkorting op elektrische auto’s de komende jaren wordt afgebouwd, zal uiteindelijk ook doorwerken op de dagwaarde. Met de korting voor EV’s van 30% in 2026 is het voorlopig in ieder geval nog aantrekkelijk rijden, al is dat al een stuk minder aantrekkelijk dan met de korting van 75%. In 2030 wordt dit een ander verhaal, en zal de wegenbelasting voor elektrische auto’s juist relatief hoog zijn doordat EV’s zwaarder zijn dan auto’s die op brandstof rijden. Lees verder over de dagwaarde en afschrijving van elektrische auto’s